De Sluis is een van de 8 scholen van de Stichting scholen voor Christelijk Basisonderwijs te Zeist en omgeving (CBO Zeist). De Sluis ligt op een ‘eiland’ tussen de Grift, de Griftarm en de Koppelweg. De school is een echte blikvanger, gesitueerd op een centraal punt tussen de wijken Brugakker, Nijenheim, Vogelbuurt en De Clomp.

De naam van onze school stamt uit het eerste schooljaar (1974). Er was een prijsvraag uitgeschreven en drie ouders kwamen met dezelfde naam: De Sluis. Dat is niet verwonderlijk, want De Sluis is een historisch overblijfsel in de Grift. De huidige sluis is in 2012 volledig gerestaureerd en heeft nu de status van rijksmonument. De Sluis kan ook gezien worden als een doorgang naar volwassenheid en naar het voortgezet onderwijs.

Ons gebouw dateert uit 1974 en is ruim van opzet. In 2015 zijn het gebouw en de pleinen geheel gerenoveerd. Het gebouw is met 200 zonnepanelen verduurzaamd tot energielabel A. Tevens voldoet de school aan de norm ‘Frisse scholen B’. Dit betekent dat de luchtkwaliteit in het gebouw ronduit goed is.

De leerlingen van De Sluis zijn verdeeld over 17 groepen met een gemiddelde grootte van 25 kinderen. Het aantal leerlingen blijft de afgelopen jaren vrijwel constant. Er zijn ongeveer 25 medewerkers werkzaam op De Sluis.